NajdiEDU

Aneb jaké jsou podmínky přijetí do 1. třídy?

Jak se jmenuje táta? Láska!

Říct, jak se jmenuje. Jak se jmenují rodiče, sourozenci. Možná se budete divit, ale tohle někdy děti opravdu neví. Pochytí to, jak se mezi sebou jako manželé nebo partneři oslovují. Ve školkách pak učitelky slýchají, že se maminka jmenuje Miláček a podobně.

Kde bydlíš?

V České republice. A kde? Popsat, kde dítko bydlí přesně, je další předpoklad k zápisu do školy. Naučte ho přesnou adresu. Zkuste mu hravou metodou vysvětlit, jaký je rozdíl ve státě, městě a ulici. Hierarchii je moc dobré ukázat na příkladu. Kupříkladu v atlasu světa. 

(Ne)poslušný jazýček

Správná výslovnost hlásek je důležitá. V předškolním věku navštěvuje spousta dětí logopedickou poradnu. Není to žádná ostuda. Pokud tedy slyšíte, že má vaše dítě problém s výslovností, nemeškejte a poproste svého pediatra o žádanku na logopedii. Mnohdy jde o malý problém, který jde vyřešit snadno. 

Kromě výslovnosti musí umět rozpoznat (slyšet) první a poslední hlásku ve slově. Dále umět rozpoznat minulost, přítomnost, budoucnost. Co je jednotné a množné číslo.

V rámci logopedie dostanete zajisté spousta her. Pokud budete mít stále málo, můžete se inspirovat projektem Hláskování s Lipánkem:

Vytleskej mi…

Vytleskat slova a umět je rozdělit na slabiky. 

Napočítej a řekni mi, kolik máš

Počítat do sta není nutné. Stačí pro začátek, když nepočítá do pěti. Ve škole to všechno dohoní. Podstatné je také vědět věk a datum narození. 

Barvy a tvary – základ školy

Umět rozpoznat základní barvy a tvary. Výborný trénink na barvičky je třeba hra Čáp ztratil čepičku. Hrát ji můžete doma i venku. Stejně tak můžete tuto hravou metodu využít na učení se geometrických tvarů. Najdi mi… kruh. 

Šikovné ručičky

Nakreslit obrázek postavy. Uchopit nůžky a stříhat. Nalepit to tam a tamto sem. To jsou další nepostradatelné schopnosti, které je potřeba k zápisu do 1. třídy mít. Rozhodující je úchop tužky. Naučit se ji držet ve špetce. To lze nacvičovat už od prvního uchopení tužky nebo pastelky. Proč je to rozhodující? Pokud dojde ke špatnému držení, bude to mít dopad nejen na kvalitu, ale i čitelnost a rychlost psaní. 

Super je třeba básnička na procvičování špetky:

Vezmi palec, ukazovák, zob, 

zob a máš tu zobák. 

Do zobáčku tužku dáme, 

prostředníčkem podpíráme.

Lámete si hlavu, jak k nácviku motivovat dítko, které nerado kreslí? Grafomotoriku můžete nacvičit i dalšími běžnými činnostmi v domácnosti, jako je skládání oblečení, vaření, pečení, obouvání, oblékání, kutilské práce apod.

Zazpívej mi písničku a řekni mi básničku

Máte obavy, že nic neumí? Tento pocit jako rodiče někdy máme. Přitom najednou nezávisle na našem požadavku slyšíme, jak si dítě prozpěvuje písničku ze školky, recituje básničku nebo tancuje. Problém je v tom, že se tím nerado chlubí. Povzbudit můžeme vlastním zapojením do hudby či recitací. Nejlepší bude, když vyberete něco, co se dítku líbí. Přece jen se učí nejlépe to, co zaujme.

Prostorová a časová orientace

Bez ovládnutí prostoru to nepůjde. Vědět, kde se nachází nahoře, dole, uprostřed, vlevo, vpravo, blízko, daleko, děti musí. 

Orientovat se v čase je dalším bodem. Není potřeba znát přímo čas. Stačí rozeznat včera, dnes a zítra. (Tedy nemusí vědět, že je to Felix Holzmann 🙂.)

Trocha tělocviku

Zkouší se i tzv. fyzická zralost. Běh, hod míčem, skákání na jedné noze. To jsou základní předpoklady pro správnou koordinaci pohybů a zvládnutí tělesné výchovy.

Zeptám se. Povídej!

Odpovědět na otázku. Nejlépe celou větou. 

Práce se skupinou

Dokáže rozpoznat, co do skupiny nepatří. Například do skupiny oblečení nepatří knížka.

Umím se chovat v sociálním prostředí

Součástí posouzení sociální zralosti je schopnost pozdravit, poděkovat, poprosit. Nebo práce ve skupině a plnění společných úkolů. Sociálně zdravý jedinec umí dodržovat společenské normy a pravidla určité společenské skupiny. 

Zavázat si tkaničku – základ sebeobsluhy

Samostatně se obléct, zapnout knoflíky, zipy, obout boty a zavázat tkaničky. Ano, takže ani se zavazováním tkaniček není třeba otálet. Možná je to za pět dvanáct, ale stihnout to jde. 

Koncentrace a multitasking

Umět se soustředit na věc. Přípravu není radno podcenit ani v oblasti zvládání více pokynů současně. Například, když paní učitelka pokyne k zavření sešitu a pouzdra a k otevření knihy. Dítě musí vědět, co dělat a postup dodržet. 

Otestovat si to a zkusit jde hravou metodou. Například:

Chyť se za nos, zvedni pravou ruku a klekni si. 

Klekni si, třikrát skoč a postav se.

Chyť se za hlavu, třikrát se otoč a řekni…

Co když není moje dítě dost zralé? Jak to poznám?

Školní zralost není pouze dána vlastnostmi a dovednostmi. Některé věci zkrátka neurychlíte. Ať už chcete sebevíc. Třeba zrání vína a sociální nebo fyzickou zralost. Zrání vína nás nezajímá. Tedy pokud nejste vinaři. Fyzická zralost je vykazatelná sebeobsluhou nebo schopností koordinace pohybů. Sociální zralost zase zvládnutím odloučení od rodičů, schopností fungování ve společnosti, prácí ve skupině a respektováním společenských norem.

Tak co? Přijde vám, že je toho spousta? Možná nějaké mezery ještě máte. Přiznám se, že i nás se synem letos zápis do ZŠ čeká. A nemáme vše dopilováno. Snad to zvládneme. Spousta zdrojů je navíc u nás na NajdiEdu v sekci online, takže není problém. Hlavně to vemte s lehkostí, hravostí a radostí. Není nic třeba lámat přes koleno.

Pakliže stále váháte, jestli je vaše dítě na školu dost zralé či nikoliv, vyčkejte. V dalším seriálu se budeme věnovat, jak poznat školní (ne)zralost. A kdy je lepší o rok školní docházku odložit.

Kategorie: Nezařazené